Stvaramo nove prilike za razvoj domaće privrede - Violeta Kovačević, generalni direktor, Mercator-S

Stvaramo nove prilike za razvoj domaće privrede - Violeta Kovačević, generalni direktor, Mercator-S

Violeta Kovačević je svoju karijeru u timu Mercatora-S krenula da gradi pre 15 godina, kao CFO kompanije IDEA. Tokom integracija kompanija IDEA i Mercator-S bila je na čelu PMO tima, a onda je preuzela funkciju izvršnog direktora. Pored svojih formalnih zaduženja, koje ima kao generalni direktor kompanije Mercator-S, i kao članica Nadzornog odbora Kikindskog mlina, Violeta je uzela aktivno učešće i u nekoliko nevladinih organizacija, kao što su Udruženje finansijskih direktora Srbije, Profesionalno udruženje kontrolora Srbije (ICV), Naled, i SAM. Završila je master studije na Ekonomskom fakultetu u Novom Sadu.

Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs

Nedavno je 19 proizvoda iz vaše linije „Ukusi moga kraja“ dobilo žig „Čuvarkuća“, što je najveći broj koji je dobila jedna kompanija. Šta za vas i za vaše partnere znači ova potvrda kvaliteta tih proizvoda?

Naše strateško opredeljenje je podrška domaćim proizvođačima, jer mi 97% našeg prometa ostvarujemo sa robom koju nabavljamo u Srbiji. I ta strategija se sprovodi godinama unazad. Pre više od pet godina smo, u saradnji sa malim srpskim proizvođačima, stvorili brend „Ukusi moga kraja“. Tada smo krenuli sa 12 proizvođača i 60 proizvoda, a danas ovaj asortiman ima više od 200 proizvoda, koje stvara 30 srpskih proizvođača. Od prošle godine „Ukusi moga kraja“ su krenuli na tržište EU, dostupni su i u Sloveniji, i tamo su naišli na veliko interesovanje i tražnju kupaca. Osvojenih prvih 19 „Čuvarkuća“, naglašavam prvih, jer će ih biti još mnogo više, potvrda je izuzetnog kvaliteta i svih komponenti od kojih se prave naši „Ukusi” koje potrošači doslovno obožavaju. Sada i zbog žiga, ali i zbog celog razvojnog puta autentičnog srpskog brenda „Ukusi moga kraja“, sigurna sam da je to naše ulaganje sa dalekoseźnim pozitivnim implikacijama na razvoj domaće privrede.

Moglo bi se reći da ovaj projekat Privredne komore „Stvarano u Srbiji“ dolazi u pravom trenutku, s obzirom na trenutnu situaciju u kojoj se potrošači u većoj meri okreću domaćim proizvodima. Da li biste se složili sa tim da i u vašim objektima beležite rast prodaje domaćih proizvoda u prethodnim mesecima?

Domaći proizvodi su traženiji nego ikad do sada. Inače, to je trend u celom svetu da se ljudi hrane namirnicama koje na tom području i nastaju. Za privredu Srbije i BDP najveću vrednost i rast stvaraju, ne sirovine, već gotovi proizvodi i brendovi. „Stvarano u Srbiji“ i žig „Čuvarkuća“ Privredne komore Srbije, sledeći te činjenice, ukazuju da u konkurenciji svetskih brendova imate i fantastične domaće proizvode i brendove koji imaju ogroman potencijal, pa i taj da postanu svetski!

Prema vašem mišljenju, da li srpski potrošači veruju lokalno proizvedenim proizvodima i na koje sve načine ih treba ohrabriti da ih kupuju?

Gotovo svi rezultati istraživanja, i u svetu i kod nas, ukazuju na to da su kupci, u najvećoj meri, usmereni na to da kupuju domaće proizvode. To je prirodan ekonomski patriotizam. Međutim, „made in Serbia” nije dovoljno za kupca, jer oni žele lokalne i domaće proizvode neupitnog kvaliteta. Mi smo upravo na tome temeljili vrednost brenda „Ukusi moga kraja”, i zato smo znali da je uspeh zagarantovan. Redovno radimo istraživanja u kojima proveravamo kvalitet naših proizvoda. Radi ilustracije, pomenuću samo nekoliko rezultata. U istraživanju koje je uradio IPSOS u februaru 2020, na uzorku od 2.070 ljudi, 83% ispitanika je proizvode „Ukusi moga kraja” ocenilo kao „veoma dobre ili odlične“, 87% ispitanika bi preporučilo te proizvode svojim prijateljima i porodici, dok je 81% ispitanika reklo da ih proizvodi podsećaju na domaće proizvode. Nama je to pokazatelj da smo na dobrom putu.

Kakvi su vaši dalji planovi na podršci domaćim proizvođačima i promociji njihovih proizvoda?

Naš cilj je da proširimo asortiman „Ukusi moga kraja”, želimo da uključimo nove proizvođače i da potrošačima ponudimo domaće proizvode kakve do sada nisu probali, i da na taj način pomognemo razvoj porodičnih kompanija u Srbiji. Cilj nam je da „Čuvarkućom” označimo sve dobitnike, da na taj način pomognemo domaćim proizvođačima da budu uočljiviji, ali da pomognemo i kupcima da takve proizvode lakše prepoznaju. Navešću još jedan, najsvežiji primer podrške domaćim proizvođačima. Pored prehrambene industrija, koja nam je prirodan partner, pokrenuli smo i projekat jačanja domaće farmaceutske industrije. U saradnji sa Hemofarmom, najvećom farmaceutskom kompanijom u Srbiji, otvorili smo više od 100 Zdravoteka u maloprodajnih objektima. To je veoma značajna podrška domaćoj farmaceutskoj industriji.

Ono što je bilo uočljivo u prethodnim mesecima je pojačan rad na razvoju online prodaje. Uveli ste niz novina i sklopili partnerstvo sa kompanijom Glovo. Da li ćete zadržati taj pravac razvoja ili su to samo privremeni potezi zbog trenutne situacije?

Okolnosti su nas ubrzale u promenama i u prvi plan su došle inovativnost i kreatinost. Kupci žele više da kupuju online i naš zadatak je bio da im u tome pomognemo. Veoma brzo smo se prilagodili, proširili smo kapacitete IDEA Online prodavnice iponudili dve nove usluge. Poruči&Pokupi, koja kupcima omogućava da porudžbinu naprave na IDEA online web shopu, a da je preuzmu u nekoj od naše 24 prodavnice, u 17 gradova Srbije. Pored toga, u saradnji sa Glovom pokrenuli smo dostavu namirnica na kućnu adresu za najviše 60 minuta. Ova usluga je trenutno dostupa u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Pančevu. Te inovacije nisu privremena rešenja, jer online kupovina raste iz godine u godinu. Zato već sada uveliko radimo na unapređenju IDEA web shop-a, razvoju kapaciteta dostave, proširenju asortimana, generalno, na daljem razvoju online usluga.

“Digitalizacija poslovanja, i potpuno prilagođavanje kupcu, budućnost su retail biznisa”

Prema vašem mišljenju, koje će se promene u kupovnim navikama potrošača zadržati i nakon prestanka pandemije?

Prema Digital 2020 Global Overview izveštaju, mi dnevno, u proseku, provedemo sedam sati online. Cifra se, imajući u vidu okolonosti, može samo povećavati. To je važno razumeti suštinski, jer digitalizacija života menja poziciju iz koje ljudi gledaju na svet. Pokušaću to da objasnim na primeru tzv. „Blue Dot Consumer-a”. Svako od nas je ranije, dok je putovao, bio u situaciji da pogleda veliku papirnu mapu, da bi video kuda da ide dalje. I, kad uzmete mapu, šta je prva stvar koju treba da uradite da biste mogli da je koristite – da locirate sebe gde se nalazite. Tek tada možete da vidite gde i kako dalje. I takav pogled na svet ukazuje na to da je svako od nas jedna mala tačka na ovoj planeti, i da je naš zadatak da pronađemo svoje mesto, i da dalje prilagođavamo kretanje u odnosu na okruženje. Vi danas kad otvorite Google Maps na telefonu, na sredini ekrana se pojavi plava tačka koja pokazuje vašu aktuelnu lokaciju. Prema načinu na koji je prikazana vi ste u centru sveta. I šta se dešava kad se pomerate? I dalje ste u centru. Okruženje se prilagođava vama. Ceo svet je prikazan iz vaše perspektive. Danas se ljudi na taj način ponašaju i u drugim oblastima života, naročito u kupovini. Sve mora da bude prilagođeno potrebama potrošača i njegovoj perspektivi. Zato je digitalizacija poslovanja, i potpuno prilagođavanje kupcu, kao što je to uradio Google Maps, budućnost retail biznisa. Iz tog razloga mi imamo različite formate prodavnica, i male i velike, imamo Velpro centar zaprofesionalne kupce, ali i HoReCa centar za ugostitelje, zato razvijamo Super Karticu, IDEA Online, i mnoge druge projekte koji daju mogućnost da se prilagodimo potrebama kupaca.

Nedavno je otvorena četvrta IDEA Organic prodavnica u Beogradu. Kakve ste promene u ponašanju potrošača, kada su u pitanju organski proizvodi, zabeležili u periodu od otvaranja prve prodavnice?

IDEA Organic je više od prodavnice. To je brend koji nas svakog dana podseća da treba da vodimo računa o tome kako se hranimo, i koji nam pomaže da napravimo pravi izbor. Svaka naša IDEA Organic prodavnica ima nutricionistu kako bi kupci mogli da dobiju stručne savete u vezi ishrane. Zato je i interesovanje kupaca značajno, i zbog toga planiramo nove IDEA Organic prodavnice u Beogradu i još nekim gradovima u Srbiji.

Kakvi su planovi, generalno, za dalje širenje maloprodajne mreže u Srbiji? Koliko vam je trenutna kriza poremetila ove, kao i neke druge planove koje ste imali za ovu godinu?

Kriza je promenila ceo svet. I naši planovi su se značajno promenili. Međutim, mi smo se trudili da, koliko god je to bilo moguće, idemo ka ciljevima koje smo postavili. Nastavili smo sa otvaranjem novih prodavnica i renoviranjem postojećih. i u vreme pandemije stalno smo imali otvoren konkurs za zapošljavanje. Čak bih mogla da kažem da smo zbog krize napravili skok napred u razvoju i primeni digitalnih rešenja. Mnoge projekte, za koje bi nam nekad trebalo najmanje godinu, završili smo u periodu od mesec dana. S druge strane, moram da priznam, FMCG industrija, u konačnom zbiru, nije u značajnoj meri osetila efekte ove krize. Bilo je mnogih izazova, ali smo imali i dovoljno prostora da ih prevaziđemo.

Pomenuli ste zapošljavanje. Velika ste kompanija i izazovno je upravljati tolikim brojem ljudi i kada je stanje uobičajeno, a naročito u vreme krize. Kako ste uspeli da sačuvate tim i entuzijazam zaposlenima?

Naš najvažniji zadatak je bio da sačuvamo zaposlene i da tim pojačamo novim ljudima. Od našeg entuzijazma je zavisilo da li će u radnjama biti kvasca, brašna, ulja, šećera… Sve se to na dnevnom nivou odlučivalo. Želeli smo da naše koleginice i kolege, širom Srbije, vide da nam je stalo da ih zaštitimo i da želimo da nagradimo njihov rad. Preduzeli smo neophodne mere prevencije. Pokrenuli smo i poseban program podrške, u kojem smo otvorili posebnu telefonsku liniju za psihološko savetovanje i svim zaposlenima poklonili priručnik sa preporukama za očuvanje mentalne higijene. Usred pandemije smo obezbedili oko 1,5 miliona evra za bonuse zaposlenima u maloprodaji. Kada je deo privrede morao da smanjuje broj zaposlenih, mi smo zaposlili više od 200 novih ljudi. U planu nam je da do kraja godine zaposlimo još toliko. Imamo saradnju sa brojnim srednjim stručnim školama i fakultetima u zemlji. Mnogo mladih je kod nas započelo svoje karijere. Mnogi od njih su i danas u našoj kompaniji. Kada svemu tome dodamo i podatak da je prosečan radni staž u našem timu gotovo 10 godina, onda je potpuno jasno zašto smo mi jedan od najpoželjnijih poslodavaca na tržištu Srbije.

Šta dobavljači i potrošači mogu da očekuju od kompanije Mercator-S u narednim godinama, pod vašim rukovodstvom?

Svi naši partneri mogu da očekuju da ćemo nastaviti pravcem kojim smo išli i do sada, a to je da novim znanjima, inovacijama i entuzijazmom menjamo tržište maloprodaje u Srbiji, unapređujemo uslugu prema kupcima, i stvaramo nove prilike za razvoj domaće privrede.

Izvor: Instore magazin